Povodně odhalily problém: Až 1,6 milionu nemovitostí v Česku zůstává nepojištěných

Ničivé povodně, které letos zasáhly Českou republiku, znovu upozornily na důležitost kvalitního pojištění nemovitostí. Přestože by mělo být pojištění majetku samozřejmostí, podle statistik České asociace pojišťoven zůstává nepojištěno přibližně 1,6 milionu nemovitostí. To představuje značné riziko pro jejich majitele, zvláště v době častějších extrémních klimatických událostí.

Bohužel, pro mnohé lidi je pojištění stále opomíjenou záležitostí. Zároveň se často setkáváme s případy, kdy je pojištění nedostatečné, což může mít fatální důsledky při řešení škod,“ varuje Ondřej Poul, ředitel Centra likvidací pojišťovny Kooperativa.

Podpojištění jako hlavní problém

Není to však jen absence pojištění, která ohrožuje majitele nemovitostí. Velkým problémem je také podpojištění, tedy situace, kdy pojistná částka neodpovídá skutečné hodnotě majetku. Podle údajů z letošních povodní je až 60 % rodinných domů v Česku pojištěno na nižší hodnotu, než je jejich skutečná cena. „U více než poloviny těchto domů činí podpojištění 30 % a více. Některé nemovitosti jsou podpojištěny dokonce o více než 50 %,“ upozorňuje Poul.

Během povodní řešila Kooperativa například případ domu, který měl pojistnou částku 6,5 milionu korun. Ve skutečnosti však jeho hodnota přesahovala 11 milionů korun. „Kvůli neaktuální smlouvě a chybějící indexaci pojištění nebude pojistné plnění dostatečné. Majitel bude muset ze svého doplatit přibližně 40 % nákladů na opravu,“ doplňuje Poul.

Inflace a rostoucí náklady zhoršují situaci

K podpojištění přispívá několik faktorů, které lidé často přehlížejí. Patří mezi ně inflace, rostoucí ceny stavebních materiálů i práce, ale také rozšiřování vybavení domácností. Průměrná výše podpojištění se pohybuje nad hranicí 30 %, což znamená, že pojistné plnění pokrývá pouze přibližně 70 % skutečné škody. Tato situace platí nejen u rozsáhlých škod, ale i u drobnějších oprav.

Proaktivní přístup pojišťoven

Pojišťovny si riziko podpojištění uvědomují a snaží se své klienty upozorňovat na nutnost pravidelné aktualizace pojistných smluv. Doporučuje se provádět tzv. indexaci, tedy přizpůsobení pojistné částky aktuálním cenám, ideálně každé dva roky. „Klienty pravidelně oslovujeme s nabídkou úpravy smluv, ale mnozí na tyto výzvy nereagují,“ konstatuje Poul.

Cílem pojišťoven je zajistit, aby v případě neštěstí měli klienti dostatek finančních prostředků na pokrytí škod. Aktualizace pojistné smlouvy může znamenat rozdíl mezi zvládnutelnou opravou a dlouhodobými finančními problémy.

Prevence jako klíč k ochraně majetku

Letošní povodně jasně ukázaly, že pojištění nemovitosti je nejen důležité, ale také musí odpovídat její skutečné hodnotě. Podpojištění či absence pojištění může mít pro majitele devastující důsledky. Pravidelná kontrola a aktualizace pojistné smlouvy je tak nezbytným krokem pro zajištění klidu a finanční stability v případě nečekaných událostí.

Redakce

Redakce

Redaktoři a redaktorky magazínu Kytičkování pro vás připravují atraktivní články o bydlení. Pokud byste také chtěli do magazínu přispět vlastním článkem nebo máte zájem o inzerci v magazínu, neváhejte nás kontaktovat.